Over nazorg

Reanimeren is een heftige gebeurtenis. Je bent immers bezig met het redden van een leven van een medemens. Regelmatig lukt dat, maar in veel gevallen loopt het helaas niet goed af.

Als het niet goed afloopt, is dat zeker niet jouw schuld. Je hebt gedaan wat je kon en iedere situatie is weer anders. Zonder jouw ingrijpen, was het slachtoffer sowieso reddeloos verloren. Dus je mag er trots op zijn, dat je hebt gedaan wat je kon.

Hoe het ook afloopt, goed of slecht, het is belangrijk dat je jouw ervaring kunt verwerken. Iedereen doet dat op een eigen manier. De intensiteit verschilt ook van persoon tot persoon

Praat over je ervaring

Praten helpt. Met familie, vrienden, kennissen, buren. Het maakt niet uit. Puur het vertellen van jouw ervaring zorgt er al voor dat je het verwerkt. Op de plek van de noodsituatie zelf kan dat vaak ook door na de reanimatie te praten met andere burgerhulpverleners of professionele hulpverleners (ambulance, politie en/of brandweer).

Op een ander moment kun je ook contact leggen met andere personen, om je verhaal te vertellen:

  • Iemand van onze organisatie
  • Een medewerker van Hartslagnu (via de servicedesk)
  • De Luisterlijn. Voor puur een luisterend oor
  • Je huisarts, in het geval je de situatie niet los kunt laten
  • Mind Korrelatie. Professionele hulpverleners voor psychische hulp

Informatie over het slachtoffer

Veel mensen willen weten hoe het uiteindelijk met het slachtoffer is afgelopen. Medewerkers van de ambulance of het ziekenhuis mogen hierover helaas geen mededelingen doen.
Rechtstreeks contact leggen met familie of kennissen van het slachtoffer is ook niet altijd gewenst.

Toch kun je wel iets doen. Contact is wel altijd vrijblijvend voor alle betrokkenen. Respecteer dat ook, vaak zijn de omstandigheden al moeilijk genoeg.

In je omgeving kun je bijvoorbeeld wel een kaartje met jouw contactgegevens in de bus doen, op het adres waar je hebt gereanimeerd. Meld dan dat je bij de reanimatie betrokken bent geweest en dat je, indien zij dat ook willen, contact op prijs stelt.

Hartslagsamen

Hartslagnu is heeft het platform HartslagSamen opgezet. Via dat platform kunnen burgerhulpverleners, (familie van) slachtoffers en professionele hulpverleners van een specifieke reanimatiemelding, met elkaar in contact komen.
Via de website van Hartslagnu kun je na een reanimatie melden dat je hiervan gebruik wilt maken.

Ben je ervan bewust dat er doorgaans best een lange tijd overheen kan gaan, voordat een eventueel contact tot stand komt. Ook komt niet altijd een contact tot stand. Respecteer dat ook.